Čo prinesie avizovaná veľká zmena Google vyhľadávacieho algoritmu pre SEO expertov?


Zdroj: Sita/AP

Za posledný mesiac sme mohli na mnohých miestach zachytiť bombastické titulky o tom, že Google pripravuje úplne novú logiku vyhľadávania. Správy sa predbiehajú v predpovediach dopadov na weby, ktoré sú “preoptimalizované”. Uvádza sa v nich, že už nebudú mať takú pozíciu vo výsledkoch, akú majú teraz a že weby bez SEO sa dostanú výrazne do popredia (napr. Sme.sk).

Ak sa nad tým zamyslíme, zrejme to nebude celé až také akútne. Uvediem niekoľko argumentov:

  1. Weby s výraznou optimalizáciou sú zväčša aj kvalitne updatované. Ak niekto investuje čas a prostriedky do SEO, je si vedomý toho, že je to dlhodobý proces. Navyše, aktuálnosť obsahu je dôležitým parametrom pre SEO, a tak tieto weby zväčša bývajú často aktualizované. Ruka v ruke s tým ide (aj keď to nie je zaručené) aj informačná kvalita. Ak už je niekto schopný písať obsah “SEO kvalitne”, t.j. používať stratégiu kľúčových slov, štruktúrovať obsah, používať rôzne prvky, interne aj externe web prelinkovať s iným zdrojmi, atď., je väčšinou aj schopný do tejto optimalizovanej štruktúry naliať kvalitný obsah. A tak je možné očakávať, že tieto weby ostanú v popredí aj po “veľkej zmene”.
  2. Zmena nebude taká razantná, ako sa píše. Používatelia už teraz hodnotia kvalitu výsledkov a v reálnom čase túto informáciu odovzdávajú Googlu. A to nielen tým, ak nejakému výsledku dajú “plus”. Robia to najmä tým, na ktoré odkazy kliknú a ktoré vytrvalo ignorujú. Google tak veľmi dobre vie, ktoré odkazy majú reálnu hodnotu pre hľadajúcich. Na algoritme a jeho zlepšovaní dlhodobo pracuje, preto nemožno očakávať, že príde úplne nová generácia algoritmu, ktorá bude zásadne popierať dovtedy platné princípy. Skôr pôjde o pokračovanie postupné procesu získavania inteligencie a efektívnejšieho rozpoznávania “fake” praktík a portálov, ktoré to skúšajú len hľadaním skrytých medzier v algoritme, namiesto systematického budovania kvality portálu a jeho konektivity s ďalšími miestami siete.

Zhrnutie: Asi sklamem hľadačov senzácií, ale podľa môjho názoru sa nič prevratné nestane. Google algoritmus bude naďalej verejným tajomstvom, bude obsahovať set kritérií, ktoré sa musia zameriavať na hodnotenie kvality webov a ich vzťahu ku kľúčovým slovám, a tak ani SEO ani SEO agentúry zrejme nezaniknú a ani im neubudne práce. Naopak, vďaka ďalším zmenám budú ich služby opäť viac žiadané a bude potrebné sa pozrieť na základné princípy aplikované aj na už dobre optimalizovaných weboch… Radšej sa teda tešme na Google reklamy podľa počasia alebo nové Google okuliare.

A pre tých, ktorých tieto poplašné správy neodradili a SEO sa budú s vervou venovať intenzívne naďalej, prinášam link na posledné vydanie mesačníka o zmenách v Google algoritme, indexovaní a všeobecne – v práci s Google vyhľadávaním. Za marec 2012 si Google pre nás pripravil výnimočne bohatú nádielku, pretože avizoval až 50 zmien/modifikácii v používaných princípoch: Search quality highlights: 50 changes for March.

  1. Pridajte prvý komentár k príspevku.
(will not be published)


9 + = sixteen