Je možné bojovať proti Google bombe?


Google bomby sú napriek opatreniam Google, ktoré odbúrali podľa neho väčšiu časť existujúcich a potenciálnych bômb, stále funkčné. Je pravda, že ich je potrebné robiť sofistikovanejšie ako predtým, ale napriek obmedzeniam sú aj v našich končinách stále aktívne niektoré realizované kampane. V skratke pre tých, ktorý pojem vidia prvý krát – Google bomba je stav, kedy sa na niektoré, častokrát expresívne výrazy, v Google výsledkoch vyhľadávania objavia na prvých miestach odkazy, ktoré s týmto výrazom nesúvisia a na predmetnej webovej stránke ani nie sú použité. Zámerom Google bomby môže byť pobaviť, upútať, upozorniť na problém, zosmiešniť cieľový subjekt a podobne.

Aktívne bomby na Slovensku a v Čechách k 29.4.2011

Po zmiznutí bômb “populista”, “nechutný populista”, “klamár” a pod. nám už na Slovensku neostalo veľa zaujímavého v tejto oblasti. Jednotkou je tak bomba s názvom “nenažraná sviňa”. Kampaň iniciovaná Tomášom Bellom je napriek tomu, že uplynuli takmer 4 roky od jej spustenia, stále aktívna. Dokonca banka, voči ktorej bomba smeruje, je stále na prvom mieste vo výsledkoch vyhľadávania.

20110429 google vysledky vyhladavania nenazrana svina

Výsledky vyhľadávania na Google.com "nenazrana svina" k 29.4.2011

Z českých aktívnych útokov na politikov a politické strany, ktoré sa na ne zosypali, už tiež veľa nezostalo. Zaujala ma stále dobrá pozícia strany, voči ktorej smerovala kampaň “banda zmrdu”. Nie je síce prvá, ale nachádza sa na prvej stránke výsledkov na solídnom piatom mieste.

20110429 google vysledky vyhladavania banda zmrdu

Výsledky vyhľadávania na Google.sk "banda zmrdu" k 29.4.2011

O čom hovoria výsledky?

Vo vytrvalo skúmanom Google algoritme neustále nastávajú zmeny. Desiatky kritérií, zotriedených do dvoch základných skupín, neustále menia svoje váhy – dôležitosť na finálnom zoradení výsledkov vyhľadávania. Keďže napriek všetkým zmenám máme možnosť pozorovať situáciu, že weby, ktoré takmer s istotou neobsahujú kľúčové slovo “nenazrana svina” ani “banda zmrdu”, stále na tieto slová  okupujú prvé pozície v SERP. Z toho môžeme vyvodiť záver, ktorý je istý a pomerne dôležitý, a to, že Google stále dáva významný dôraz (a zrejme aj vyšší ako 50 %) kritériám z kategórie off-site. Ak teda venujeme energiu on-site optimalizácii, je to fajn, ale stále je možné lepšie výsledky, a rýchlejšie, dosiahnuť off-site optimalizáciou.

Dá sa proti bombám bojovať?

Napadajú ma tri možnosti, ktoré má prevádzkovateľ postihnutej stránky k dispozícii:

  • obrátiť sa na Google a požiadať ho, aby jeho odkaz z výsledkov vyradil,
  • zrealizovať antikampaň.
  • požiadať realizátora/iniciátora kampane o je stiahnutie.

Treba povedať, že ani jedna z možností nie je jednoduchá a dokonca sú viaceré, alebo všetky, považované za takmer nerealizovateľné. Povieme si prečo je to tak. Prvá možnosť je len hypotetická. Google totiž do výsledkov, generovaných automatom, zasahovať nechce. Ani na predchádzajúce kampane, masívne realizované vo všetkých krajinách, nereagoval tak, že by akceptoval žiadosť a zrealizoval manuálny zásah. Bolo potrebné si počkať, kým to Google vyrieši hromadne, a to zmenou algoritmu (ak niekto viete o prípadoch, kedy bola žiadosť na Google podaná a aj kladne vybavená, dajte mi prosím o to vedieť – cez comment alebo emailom, informáciu uverejním). Druhá možnosť je reálnejšia ale veľmi náročná. Môže sa realizovať dvomi smermi. Prvý smer môžeme nazvať “pozitivistickým”. Budeme sa snažiť pomocou nástrojov off-site SEO náš web asociovať v oveľa väčšej kvantite s inými kľúčovými slovami ako sú tie, ktoré boli použité na google bombu. Následne môžeme dúfať, že si tak Google “prestane myslieť”, že náš web reálne píše napr. o nenažraných sviniach, a uvedomí si, že naša stránka je oficiálna stránka banky. Ďalší smer antikampane je snažiť sa, aby sme na slovo, ktoré bolo v kampani použité, dostali pred náš odkaz iné odkazy. Toto je ale ešte ťažšia úloha. Vyžaduje si to totiž x-krát vyššie úsilie, ako vynaložil tvorca google bomby (x=počet odkazov, ktoré chceme pred náš do SERP dostať). A nehovoríme len o úsilí časovom a finančnom, ale hlavne aj o schopnostiach – našich skills. A tretia možnosť? Asi vychádza ako najjednoduchšia. Skúsme sa s realizátorom kampane dohodnúť. Dohoda môže mať rôzne formy aj motiváciu. Ak je ale realizátor o svojej pravde a úmysloch skalopevne presvedčený a sú nemenné, s touto metódou zrejme nepochodíme. Ktorú metódu si vybrala Tatra banka? To nevieme, ale zjavne ani jednu nepoužila dostatočne úspešne…

Budú bomby fungovať aj do budúcna?

Vo svete internetu môžeme pozorovať od počiatku hru “inovátorov” alebo “špekulantov” s algoritmami, ktoré automatizujú činnosti na internete. Google bomby nie sú jedinou takouto iniciatívou, tých sú desiatky a stovky. Podobne sa vyvíja prípad tzv. “vyklikávania“, kedy sa pri PPC kampaniach dali konkurencii bez väčších problémov manuálne alebo automaticky “vyklikať” kredity, ktoré mala na kampaň alokované. Poskytovatelia PPC v druhom kroku reagovali a zaviedli algoritmy, ktoré vyklikávanie obmedzili. Tak sa začalo druhé kolo, kedy bolo potrebné vymyslieť už sofistikovanejšie metódy, ako napr. mazanie cookies, memenie browsera, dynamickú IP adresu, rozloženie klikov v čase a ďalšie opatrenia pre minimalizáciu zachytenia algoritmov. Následne poskytovatelia opäť reagovali a takto ide cyklus ďalej až do súčasnosti. Reakcia poskytovateľa je vždy až následkom objavenia podozrenia z prelomenia bariéry. Následne je potrebné toto identifikované podozrenie potvrdiť, zapracovať úpravy algoritmu, tieto otestovať a až potom nasadiť. Dôvod, prečo vždy nejaká diera ostane, je prostý. Ak by sa k algoritmu pristúpilo príliš konzervatívne, poskytovateľ PPC si výrazne môže obmedziť príjmy z predaja reklamy. A to predsa nikto nechce…

Obdobný scenár sledujeme pri Google bombách. Keďže Google deklaruje, že nebude reagovať na požiadavky na manuálne zásahy, musíme si počkať na úpravy algoritmu. Nikdy ale nebudú také výrazné, aby sa všetky aktivity, ktoré sú podozrivé, automaticky odfiltrovali. Nakoniec by sa tak mohlo stať, že základná funkcia a obchodný model Google, ktorým je poskytnutie čo najlepších odkazov pre používateľov (najviac sa vzťahujúcich ku kľúčovému slovu, najrelevantnejších, z preverených a obľúbených zdrojov a pod.), by bol vážne ohrozený.

A tak sa všetci, ktorí v tejto sfére pracujeme, žijeme a bavíme sa, môžeme naďalej realizovať a hľadať skryté cestičky, ktoré nám umožnia tešiť sa z odhalenia doteraz neidentikovaných úzkych miest internetových (a iných) algoritmov…

Niektoré zaujímavé zdroje:

  1. Zoznam najznámejších Google bômb
  2. Vysvetlenie princípu fungovania a krátka história stanoviska Google
  3. Články o bombe Nenažraná sviňa – odkaz na banku, články na blogoch, články novinárov

 

, , , , , , , , ,

  1. #1 by Jano on May 4, 2011 - 5:41 pm

    Ja v google bombach nevidim az taky problem, ze by to bolo potrebne nejak vaznejsie riesit. Ked na prvom mieste pri pouziti klucovych slov “nenazrate svine” najde Tatrabanku, asi na tom aj nieco bude? Otazka samozrejme je, ci by sa tento odkaz mal objavit zrovna na prvom mieste. Ale zas budme pragmaticky. Je nerealne ocakavat, aby google taketo a podobne pripady riesil individualne. Klucovych slov existuje nepreberne mnozstvo a to uz nehovorim o kombinaciach.

  2. #2 by Andrej Miklošík on May 5, 2011 - 6:46 am

    pokial sa bomba netyka nasej firmy alebo projektu, nie je to az taky problem. vnimat to ako zabavu zrejme firma prestava, ak sa to zacne tykat jej webu alebo produktu.

(will not be published)


4 − three =