Prednáškový cyklus slovenskej inžinierky z Google v Bratislave


Udalosťou mesiaca apríl 2008 je v slovenskom PPC a SEO segmente určite návšteva priamo z centrály Google. Navštívila nás Petra Popluhárová, ktorá na dvoch prednáškach predstavila dve odlišné, ale zaujímavé témy.

Kto je Petra Popluhárová

Pondelok 21.4.2008 bol pre ľudí venujúcich sa problematike marketingu na internete, a najmä vyhľadávacím službám – PPC a SEO, jedinečnou príležitosťou osobne sa stretnúť so slovenskou softvérovou inžinierkou, ktorá pracuje pre firmu, ktorá usmerňuje SEO aktivity na celom svete. Petra Popluhárová je sympatická mladá žena, ktorá vďaka svojej šikovnosti, cieľavedomosti a tvrdej práci na svojich schopnostiach dostala príležitosť pracovať pre lídra na trhu vyhľadávačov – priamo v centrále firmy Google, v Kalifornii. S Petrou som sa zoznámil prostredníctvom mojich priateľov, ktorí sa s ňou nedávno stretli priamo v Silicon Valley. Pre mňa bolo nesmiernou cťou pomôcť s organizáciou Petrinho programu na Slovensku. Viac sa o Petre môžete dočítať tu.

Čo robí Petra?

Petra pracuje na vývoji algoritmov pre vyhodnocovanie kvality výsledkov vyhľadávania Tie je potrebné pred nasadením dôkladne vyhodnotiť z hľadiska ich reálneho prínosu ku kvalite výsledkov a zároveň rastu používateľského komfortu. Okrem toho pomáha s lokalizáciou tzv. one boxov, teda služieb, ktoré sa „zmestia“ do jedného boxu. Príkladom takejto služby je Spell Suggest, ktorý na základe vyhodnotenia zadaných kľúčových slov navrhne najmä v prípade preklepov opravu kľúčového slova podľa určitej logiky. Napríklad výsledky na slovo významnosť webu poskytnú nula odkazov, Spell Suggest však navrhne opravu na spojenie významnosť webu. Bežnú pracovnú náplň spestrujú Petre telefonické pohovory s kandidátmi na prácu v Google, ktoré realizuje najmä do Európy. Okrem toho je aj častým sprievodcom záujemcov, ktorí chcú spoznať Google priamo zvnútra.

Dve prednášky

Pôvodnú predstavu o jednej prednáške sme rozšírili na dve. Obe sa uskutočnili v ten istý deň, jedna o deviatej doobeda a druhá o tretej hodine poobede. Každá z nich bola orientovaná na iné publikum, prvá sa uskutočnila na pôde mojej Alma mater, Obchodnej fakulte EU v Bratislave. Keďže študentov ekonomického smeru viac zaujíma marketingové a obchodné využitie vyhľadávacích nástrojov, Petra tomu prispôsobila aj obsah prednášky, ktorej téma bola Google a Internet. Druhú prednášku sme zorganizovali na Fakulte elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave. Téma Google a open source bola zameraná na to, akým spôsobom Google prispieva k open source komunite, prečo preferuje open source riešenia a ktoré licencie dominujú v používaných a vyvíjaných aplikáciách.

Zaujímavosti z kampane

Informácie o konaní prednášky sme komunikovali rôznymi prostriedkami. Na oboch univerzitách boli distribuované informačné plagáty s pozvánkami:

poster-eu
poster-fei
poster-univerzalny

Kampaň na internete bola zabezpečená bannermi:

prednaska_300x300
prednaska_468x60

a podporená mikro webstránkou
google.prednaska.sk

Cieľom nebolo osloviť široké masy publika, skôr upozorniť na možnosť live sledovania prenosu z prednášky. V deň prednášky sme ešte rozoslali aj emailové pozvánky, ktoré boli, čo sa týka kreatívy, trošku neštandardné – posúďte sami:

Čo zaujímalo študentov

O obidve prednášky bol veľký záujem. Sály boli takmer plné, pričom druhú prednášku sledovali stovky ľudí online. Ďalší si ju pozreli zo záznamu po jej skončení. V diskusii zaznelo množstvo otázok, ktoré boli viac či menej relevantné k diskutovanej téme. Najviac sa študentom páčila kombinácia žena = špičková programátorka, resp. softvérová inžinierka. Okrem toho z menej odborných tém dominovala Google kultúra a pracovné podmienky, možnosti, ako sa v Google zamestnať, či rôzne štipendijné programy a súťaže. Tých viac zainteresovaných do problematiky radenia výsledkov zaujímali najnovšie zmeny v algoritme, konkrétne, ktoré z vyše 80 faktorov ovplyvňujúcich pozíciu odkazu vo výsledkoch sú momentálne rozhodujúce. Na niektoré otázky, ktorých autori požadovali presnejšiu charakterizáciu používaných algoritmov, či hodnotenie plánovaných aktivít firmy Google, Petra nemohla z pochopiteľných dôvodov odpovedať. Tak zostala aj po skončení diskusie záhada o presnom znení Google algoritmu nevyriešená.

Live prenos

Keďže kapacity prednášok boli obmedzené, rozhodli sme sa pre možnosť sprostredkovať prednášku prostredníctvom live prenosu. Celý prenos sme zabezpečili vo vlastnej réžii pomocou vlastnej technológie. Použili sme flash streaming v rozlíšení 320 x 240 a bitrate 500 kbps, s kodekmi Sorenson H.263 a MP3 audio. Pre doručovanie live signálu na Monogram Multimedia Streaming Server bol použitý RTP protokol. Hardvérové zabepečenie bolo postavené na Decklink Black Magic capture karte. O live prenos bol veľký záujem, celý prenos prebehol bez akýchkoľvek problémov, video bolo v dobrej kvalite s dobrým zvukom.

Čo bude ďalej?

Petra je ešte do 24.4.2008 na Slovensku a vo štvrtok sa vracia späť do USA. Už teraz má v emailovej schránke určite množstvo otázok od zúčastnených aj nezúčastnených ľudí, keďže na dodatočné otázky poskytla aj svoj email. S Petrou ostávam v kontakte, mám u nej objednaný darček, takže sa (samozrejme nie len kvôli darčeku) teším na stretnutie pri najbližšej možnej príležitosti. Peťka, prajeme Ti všetci veľa úspechov v práci a šťastný let.

 

, , , , ,

  1. #1 by admin on May 18, 2008 - 9:33 am

    Bolo robené len menšie promo vzhľadom na kapacity objednaných miestností. Aké dáta Vás konkrétne zaujímajú? Trendy, štatistiky, alebo nové poznatky priamo od firiem, ktoré sa SEM na Slovensku venujú? Väčšina sa dá vygoogliť, môžem Vám prípadne poslať na email nejaké ďalšie zdroje.

(will not be published)


1 × three =