Je Rada pre reklamu banda hlupákov?

Citované z článku na DSL.sk: Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom aprílovom zasadnutí uskutočnila najmä v prípade reklám na produkty dvoch najväčších slovenských telekomunikačných operátorov viacero kontroverzných rozhodnutí. O aké rozhodnutia išlo? Normálnemu, psychicky zdravému, človekovi ostáva až rozum stáť.

Ako prvá bol zamietnutá sťažnosť voči internetovej reklame na FiberTV od firmy Orange. Reklama uvádza, že Fiber TV ponúka až 16 kanálov v HD kvalite. Do tohoto počtu sú ale započítané aj kanály, ktoré Orange len upscaluje, teda zväčšuje na HD rozlíšenie zo štandardného PAL rozlíšenia. Rada pre reklamu sťažnosť zamietla s odôvodnením: Zadávateľ reklamy používa proces upscalingu, pri ktorom na základe matematických prepočtov dochádza k zvýšeniu počtu bodov (pixelov) obrazu na rozlíšenie HDTV, čo v konečnom dôsledku znamená digitálny signál s vyšším rozlíšením ako sú bežné štandardy SDTV. Nemožno usudzovať, že by dochádzalo k poškodzovaniu spotrebiteľa alebo k jeho zavádzaniu, pretože výsledný efekt dosiahnutý upscalingom je možnosť sledovať v HD kvalite aj stanice, ktoré natívne v tejto kvalite nevysielajú. Je toto normálne? To keď mi Canon predá 10 Mpix foťak, s tým, že má 2 Mpix čip a firmware fotoaparátu fotky zväčšuje na 10 Mpix, tak je všetko v poriadku? Sa normálne čudujem, prečo všade vo svete investujú veľké peniaze do prechodu na HD, keď my na Slovensku sme prišli na to, ako to vyriešiť úplne lacne. S logikou RPR sa dá vlastne za HD považovať úplne čokoľvek, rád by som členom tejto pofidérnej organizácie doprial možnosť sledovať v HD kvalite stanicu, ktorá natívne vysiela v rozlíšení 1×1 pixelov. Veď predsa skvelý upscaling by im z toho spravil HD, tak aký problém?

Druhá sťažnosť sa týkala Neobmedzeného Magio Internetu, tá ma ale až tak nepobúrila, na praktiky ružových som si už zvykol a v živote by som si od nich nič nekúpil (aj keď sám mám T-Mobile, ale vzhľadom na známych ani nemám na výber). Samozrejme išlo o to, že Magio Internet má od neobmedzeného asi tak ďaleko ako T-Com od slušnej firmy. Teda poriadne ďaleko. T-Com totiž na svojom Turbo Internete zaviedol FUP, čo znamená, že po prenesení vopred stanoveného objemu dát (download + upload (!!!)) zníži do konca mesiaca rýchlosť na 256 / 128 Kbps na DSL a 1024 / 256 Kbps na optike. Limty dát sú 120 GB a 240 GB, čo sa síce môže zdať veľa a možno to aj je veľa na ich smiešnom DSL, ale pozor, tieto limity sa vzťahujú aj na optiku! A tam už je to horšie, osobne som minulý týždeň zabudol vypnúť µTorrent na MacBooku a za ten týždeň mi beťár spravil upload skoro 200 GB. Ide o to, že keď už raz mám optiku s rýchlosťou niekoľko desiatok Mbps, tak sa nechcem strachovať o to, koľko dát prenesiem a či mi náhodou rýchlosť nepadne na 1 Mbps. RPR samozrejme sťažnosť neuznala, ich argumenty ale tentoraz majú aspoň nejakú vzdialenú logiku: V prvom rade je však potrebné podotknúť, že každý zákazník, teda aj ten, ktorý uvedené hranice stiahnutých dát prekročí, sťahuje ďalšie dáta naďalej neobmedzene a bez ďalších poplatkov. To berem, je to iné ako napr. Internet na mobile, kde pri prekročení dátového limitu sú ďalšie dáta spoplatnené. Aj tak je ale použitie slova neobmedzený značne zavádzajúce a prieči sa to etike.

Tretie rozhodnutie ma zdvihlo zo stoličky a svojou nezmyselnosťou vyráža dych. Opäť sa jedná o reklamu firmy Orange (inak som si o nich myslel, že sú férovejší ako T-Com, ale sú to rovnakí …), tentoraz na mobilný internet s rýchlosťou až do 14,4 Mbps. Samotná spoločnosť Orange priznala, že počas skúšobných testov len s jedným zariadením na BTS (!!!) dosiahla maximálne 10,5 Mbps. V praxi to znamená, že bežný človek nemá absolútne žiadnu šancu dosiahnuť ani len 10 Mbps, odhadujem, že reálne sa rýchlosti budú pohybovať tak na úrovni 8 Mbps, možno ešte menej. RPR sťažnosť opäť zamietla s nasledujúcim odôvodnením: Pri uvádzaní rýchlosti prenesených dát v predmetnej reklame je podstatné, že zadávateľ prenosovú rýchlosť dát uviedol slovami až do. Priemerne informovaný a obozretný spotrebiteľ má možnosť získať si ďalšie doplnkové informácie a podľa nich môže sám zhodnotiť, či za podmienok, za ktorých internetové pripojenie využíva má alebo nemá možnosť dosiahnuť rýchlosť uvedenú v reklame. Prisilná káva, nie? Poskytovatelia internetového pripojenia na Slovensku môžu oslavovať, v reklamách totiž odteraz môžu udávať akékoľvek rýchlosti ponúkaného pripojenia (vyššie ako skutočné), samozrejme za predpokladu, že použijú magické slovné spojenie až do. A prečo sa obmedzovať len na Internet, tento skvostný výplod tupých hláv môže nájsť využitie v širokom spektre reklám na čokoľvek. Napr. Škoda Fábia s 1,2 litrovým benzínovým motorom s výkonom až do 800 koní, nový Intel Core i7 s výkonom až do 10 GHz, nové lahváče piva s etiketou až do 3 litrov, jogurty s váhou až do 700 gramov, atď…

Čo vyplýva z rozhodnutí Rady pre reklamu? Informácie o kvalite televíznych programov neznamenajú v reklamách absolútne nič, rovnako ako udávaná rýchlosť internetového pripojenia. V akom Kocúrkove to už žijeme? Čo môže byť za touto fantazmagóriou? Demencia, alebo korupcia?

Zdroj: DSL.sk

siri May 16th 2010 05:56 pm To už čo je? 2 Comments Trackback URI Comments RSS

2 Responses to “Je Rada pre reklamu banda hlupákov?”

  1. 1
    juro Says:

    pekne si napisal ;)

  2. 2
    torpedo08 Says:

    tak ja mam net na hovno lebo u nas iny nejde tak isto aj televizor som rad ze ide k tomu digi tv :D no ale mne to staci :D

    ale tak chapem ze taketo veci dokazu vytocit nekoho , su to kkti co ojebu nas o vsetko :D

Leave a Reply